Την απελπισία των τηνιακών για την προβληματική ακτοπλοϊκή σύνδεση Τήνου-Σύρου από τον Πειραιά αλλά και την ικανοποίηση που μπορεί να φέρει η αποκατάστασή της σε καθημερινή βάση εξέφρασαν ο έπαρχος Τήνου Γιάννης Γιαγιάς και ο δημοτικός σύμβουλος Παντελής Αρμάος,

Μίλησαν στη μεγάλη διακυκλαδική σύσκεψη για τα ακτοπλοϊκά θέματα που διοργάνωσε στη Σύρο η Περιφερειακή Ένωση Δήμων (ΠΕΔ) νοτίου Αιγαίου. Την εκδήλωση συντόνισε ο δήμαρχος Σύρου Γιώργος Μαραγκός και συμμετείχαν σ’ αυτήν ο υφυπουργός Ναυτιλίας Νεκτάριος Σαντορινιός, ο περιφερειάρχης Γιώργος Χαζημάρκος και οι βουλευτές Συρμαλένιος, Μανιός, Συρίγος και Βρούτσης.

Συμμετείχαν επίσης ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Γιάννης Ρούσσος και πολλοί δήμαρχοι, εκπρόσωποι δήμων, κλαδικών φορέων και βεβαίως ιδιοκτήτες των εταιριών επιβατηγού ναυτιλίας που δραστηριοποιούνται στην περιοχή.

Ο κ.Αρμάος (δεξιά) υπογράμμισε ότι η περιφέρεια νοτίου Αιγαίου λαμβάνει μικρότερες χρηματοδοτήσεις από άλλες περιφέρειες του «Στόχου ΙΙ» των ευρωπαϊκών προγραμμάτων.

Σχετικά μ’ αυτό υποστήριξε το αίτημα της Περιφέρειας για πιο ισορροπημένη χρηματοδότηση μεταξύ ηπειρωτικής και νησιωτικής Ελλάδας, με τη σκέψη ειδικά στη θαλάσσια συγκοινωνία.

Τόσο ο δημοτικός σύμβουλος όσο και ο κ.Γιαγιάς (φωτό αριστερά) τόνισαν την ανάγκη για πιο μικρή πυκνότητα αφιξο-αναχωρήσεων προς και από το λιμάνι τής Τήνου, αφού όπως είπαν το καλοκαίρι έφθασαν ακόμη και τις δεκαπέντε μέσα σε μια ώρα.

Με μεγάλο ενδιαφέρον ανέμεναν οι συμμετασχόντες στη σύσκεψη την τοποθέτηση των ακτοπλόων που αναμετρώνται σκληρά στο επιχειρηματικό πεδίο και θα βρεθούν απέναντι, κατά τη μεθαυριανή έκτακτη συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών.

Προειδοποίηση για τυχόν αλλαγές πληρωμάτων

Πρώτος έλαβε τον λόγο ο ιδιοκτήτης τής Sea Jets και υποσχέθηκε μεταξύ άλλων εβδομαδιαία σύνδεση της Κρήτης με Κυκλαδονήσια και σύνδεση Σύρου-Τήνου και αντίστροφα από λιμάνια της Αττικής.

Δεύτερος έλαβε τον λόγο ο ιδιοκτήτης τής Golden Star Ferries και δεσμεύθηκε να συζητήσει την ολόχρονη σύνδεση της Σύρου με την Αττική και την αδιάλειπτη εξυπηρέτηση Σύρου και Τήνου, με κάποιο τμήμα τής χειμερινής περιόδου να επιδοτείται από το κράτος όπως συμβαίνει με τις άγονες γραμμές.

Επίμονες αναφορές στην αξιοσύνη αξιωματικών και πληρωμάτων και επαναλαμβανόμενες ευχαριστίες προς αυτούς επιφύλαξε ο ιδιοκτήτης τής Blue Star Ferries, προειδοποιώντας -ανήσυχος για κάποιο λόγο- για το ενδεχόμενο αλλαγής των ελληνικών πληρωμάτων που εξυπηρετούν τα κυκλαδονήσια. Ο ίδιος δήλωσε ότι κατανοεί τα πρόσφατα παράπονα από την Τήνο αλλά δεν τα συμμερίζεται.

Ανάλογη θέση έλαβαν και προηγηθέντες συνάδελφοί του, ενώ όλοι ήγειραν ζήτημα ποιότητας των λιμανιών των νησιών και εξαπέλυσαν βολές εναντίον λιμεναρχείων για την αντιμετώπιση τρεχόντων θεμάτων τής επιβατηγού ναυτιλίας, σε κάποιες περιπτώσεις μάλιστα απροσχημάτιστα εναντίον τού λιμεναρχείου Τήνου.

Προφανώς σε απάντηση αυτού, ο υφυπουργός Ναυτιλίας δήλωσε ότι «τα λιμεναρχεία είναι εκεί για να τηρούν την τάξη» και πως «αν πρέπει να βελτιωθούν κάποιες διατάξεις, αυτό μπορεί να γίνει με διάλογο».

Ο κ.Σαντορινιός απέρριψε την προοπτική τού να διατεθούν κονδύλια για οποιονδήποτε σκοπό χωρίς σχέδιο και προγραμματισμό (όπως εν μέρει ζητήθηκε από το Επιμελητήριο).

Τόνισε δε ότι τυφλές χρηματοδοτήσεις είχαν δοθεί για έργα και ανακατασκευές των λιμανιών τα οποία σήμερα έχουν τα μεγαλύτερα προβλήματα και προκαλούν τα μεγαλύτερα παράπονα. Σ’ αυτά τα περιέλαβε το λιμάνι τής Τήνου.

Η σύσκεψη της Σύρου ανέδειξε το ότι ενδέχεται να επαναφερθούν τα προ τριετίας ενδοκυκλαδικά δρομολόγια ή ανάλογά τους, ενώ από το υπουργείο διευκρινίσθηκε ότι πέραν των ενεννήντα εκατομμυρίων με τα οποία ενισχύει την ακτοπλοία είναι δυνατή η αξιοποίηση και αποθεματικών τού κράτους.

Αδιέξοδο και νέα συνεδρίαση στο ΣΑΣ

Η σύσκεψη πραγματοποιήθηκε στον απόηχο του αδιεξόδου στο οποίο οδήγησε ο ανταγωνισμός των εταιριών επιβατηγού ναυτιλίας κατά την τελευταία συνεδρίαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) για την κάλυψη των κυκλαδικών γραμμών Ραφήνας τής νέας περιόδου (1/11/17-31/10/18).

Το αδιέξοδο καταγράφηκε μέσα σε ένα κλίμα καχυποψίας και επιθετικών επιχειρηματικών κινήσεων και το Συμβούλιο (παλαιότερη φωτό δεξιά) μετέθεσε τη συζήτηση σε μια έκτακτη συνεδρίασή του αύριο Τετάρτη 25 Οκτωβρίου.

Κατά την παρούσα φάση, στο επίκεντρο του πολέμου των ακτοπλόων βρίσκεται ο αριθμός και οι συνθήκες των πρωϊνών αναχωρήσεων από τη Ραφήνα, καθώς ο ανταγωνισμός συνωστίζει  την ίδια ώρα συμβατικά και ταχύπλοα σκάφη, περισσότερα απ’ όσα μπορεί το λιμάνι να εξυπηρετήσει.

Η διαμάχη για τον συνωστισμό είναι μόνο «κερασάκι στην τούρτα» τού ενδο-εφοπλιστικού πολέμου για την εμπορική κυριαρχία. Η ανεξέλεγκτη κλιμάκωση αυτού τού πολέμου μάλιστα μπορεί να προκαλέσει ισχυρές αναταράξεις στις προνομιακές μέχρι τώρα κυκλαδικές γραμμές. Μια τέτοια προοπτική όμως θα προκύψει σε βάρος των τοπικών κοινωνιών, στο όνομα της εξυπηρέτησης των οποίων αναμετρώνται οι ακτοπλόοι.

Στο έκτακτο συμβούλιο της Τετάρτης η Ραφήνα είναι έβδομο σε μια λίστα εννέα θεμάτων για τη νέα ακτοπλοϊκή περίοδο αλλά αναμένεται να προκαλέσει τον περισσότερο θόρυβο. Όγδοο θέμα είναι η διακοπή δρομολογίου τού οχηματαγωγού ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ.