Την πιθανότητα απόσυρσης πλοίων τους από γραμμές Ραφήνα-Κυκλάδες κατά τη χειμερινή περίοδο βάζουν στη δημόσια συζήτηση ακτοπλόοι με συμβατικά σκάφη, ενόσω κορυφώνεται ο ανταγωνισμός με τα νεοδρομολογημένα μεγάλα ταχύπλοα και οι εκατέρωθεν καταγγελίες για αθέμιτες μεθοδεύσεις δίνουν και παίρνουν.

Η ένταση που υποβόσκει από την προηγούμενη άνοιξη ζωπυρώθηκε με αφορμή φημολογούμενο αίτημα που υπέβαλε εταιρία ταχυπλόων προς το υπουργείο Ναυτιλίας για τη δρομολόγηση ενός επιπλέον οχηματαγωγού από τη Ραφήνα.

Η ανταπαράθεση μεταξύ ατύπων «εκπροσώπων» των δύο πλευρών, ιδιαιτέρως στη Ραφήνα, φούντωσε πριν καν το εν λόγω αίτημα επιβεβαιωθεί επισήμως. Ιδιοκτήτες και διευθύνοντες ακτοπλοϊκές εταιρίες βρέθηκαν πρόσωπο με πρόσωπο στη Ναυτιλιακή Λέσχη, κατά την παρουσίαση μελέτης τής εταιρίας επιχειρηματικών συμβούλων XRTC γύρω από την πορεία τής ελληνικής ακτοπλοίας.

Την παρουσίαση παρακολούθησαν μεταξύ άλλων ο γενικός γραμματέας τής πολιτικής ηγεσίας τού υπουργείου Ναυτιλίας Διονύσης Καλαματιανός και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Μιχάλης Σακέλλης που παρακολούθησαν την ένταση μεταξύ των ανταγωνιστών.

Οι «συμβατικοί» υποστήριξαν ότι περιέρχονται σε δύσκολη θέση καθώς επενδύουν τεράστια ποσά για να κρατάνε ολοχρονίς  καλά βαπόρια στα νησιά, ενόσω τα ταχύπλοα απολαμβάνουν ειδικού ευνοϊκού καθεστώτος για ένα μόνο τετράμηνο του έτους που είναι το πιο παραγωγικό.

Οι «γρήγοροι», από την άλλη πλευρά, εγκάλεσαν τους «συμβατικούς» για πολιτική «σπασίματος» τιμών. Υποστήριξαν ότι σε καιρούς κρίσης ο καθένας κοιτάει το συμφέρον του και πως όλοι πρέπει να λάβουν υπ’ όψη το συμφέρον τού κοινού.

Τέσσερεις ακτοπλοϊκές, μια τράπεζα – κύριος μέτοχος

Για τους ειδικούς μελετητές τής XRTC πάντως, η ακτοπλοία οφείλει να δώσει καινούργιο προϊόν παρ’ ότι δείχνει αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα, παρά τη μείωση της επιβατικής κίνησης από το 2009 μέχρι το 2016, παρά τον περιορισμό στην κίνηση κεφαλαίων και την έλλειψη χρηματοδοτικών εργαλείων.

Η εταιρία διαβλέπει ότι η βελτίωση και η αναδιοργάνωση των λιμενικών υποδομών στην Ελλάδα μπορούν δυνητικά να δημιουργήσουν πεδίο για επενδύσεις στην ακτοπλοία.

Τέλος, η XRTC σημειώνει στη μελέτη της πως μια και μόνον τράπεζα εξακολουθεί να είναι ρυθμιστικός παράγοντας της αγοράς, όντας αμέσως ή εμμέσως κύριος μέτοχος ή χρηματοδότης τριών από τις τέσσερεις μεγάλες ακτοπλοϊκές εταιρίες…

Νέες εκπτώσεις

Όσο κλιμακώνεται ο ανταγωνισμός των ακτοπλοϊκών εταιριών στη Ραφήνα τόσο επηρρεάζει τις πολιτικές τιμών όπως ποτέ άλλοτε.

Νέο βήμα για την προσέλκυση ειδικών κοινών αυτή τη φορά είναι η παροχή εκπτώσεων 30% στα προσωπικά εισιτήρια και στο κόστος μεταφοράς οχημάτων σε οπλίτες θητείας και μόνιμους στρατιωτικούς, σε λιμενικούς, πυροσβέστες και σε αστυνομικούς.

Η έκπτωση αφορά τα ταξίδια προς Άνδρο, Τήνο, Μύκονο, Νάξο, Πάρο, Ίο, Σαντορίνη και, για την έκδοση εκπτωτικών  εισιτηρίων, είναι απαραίτητη προϋπόθεση η επίδειξη της   υπηρεσιακής ταυτότητας.