Εγκαινιάσθηκε στο μουσείο Μαρμαροτεχνίας, στον Πύργο, η περιοδική έκθεση του εικαστικού Χρήστου Σανταμούρη (*) «Χαράσσοντας την Οδύσεια», με αναφορές στο ομότιτλο έπος τού Νίκου Καζαντζάκη, το εμπνευσμένο από την ομηρική «Οδύσσεια».

Βαθιά επηρρεασμένος από τον κρητικό διανοητή και συγγραφέα, αφημένος επί δεκαετίες στις καζαντζάκειες Σειρήνες που καλούν στην περιπλάνηση, ο καλλιτέχνης εκθέτει χαρακτικά – εικοσιτέσσερα τον αριθμό, όσα οι ραψωδίες τού έργου. Στην έκθεση παρουσιάζονται και αντικείμενα από συλλογές τού Καζαντζάκη, καθώς και οπτικο-ακουστικό υλικό από τη ζωή του.

Εκτίθεται επίσης και η πρότυπη έκδοση της «Οδύσειας» του 1938, το πρώτο λογοτεχνικό έργο σε μονοτονικό σύστημα – πριν καν παραπεμφθεί ο κορυφαίος κλασσικιστής Ιωάννης Κακριδής στη δίκη για το μονοτονικό που οδήγησε στην αποπομπή του από το πανεπιστήμιο. Ο Κακριδής και ο Καζαντζάκης είχαν μεταφράσει στη νεώτερη ελληνική γλώσσα τα έπη τού Ομήρου αλλά η μετάφραση τής «Οδύσσειας» είναι διαφορετικό έργο από την «Οδύσεια» του Καζαντζάκη.

Η «Οδύσσεια» περιγράφει τις περιπέτειες του Οδυσσέα κατά την επιστροφή του από την Τροία στην Ιθάκη. Η βασισμένη σε δεκαΕΠΤΑσύλλαβο «Οδύσεια» περιγράφει -λογοτεχνική αδεία- την περιπλάνηση του Οδυσσέα από την Ιθάκη προς τη Σπάρτη, την Κρήτη και κατά μήκος τής Αφρικής μέχρι και στον νότιο Παγωμένο Ωκεανό. Εκεί ο ήρωας χάνει τη ζωή του, επιμένοντας ν’ αναζητεί την πηγή τής αθανασίας μέχρι το τέλος.

Το σύγχρονο έπος τού Καζαντζάκη έφθασε τους 33.333 στίχους, ενώ ότι τα δύο κλασσικά ομηρικά δεν ξεπερνούν αθροιστικά τους τριάντα χιλιάδες. Είναι επίσης εντυπωσιακό ότι η «Οδύσεια» περιλαμβάνει περί τις πεντέμισυ χιλιάδες ελληνικές ΜΗ λεξικογραφημένες λέξεις, όπως έχει αποδείξει στη διατριβή του και επανέλαβε  ο επιστημονικός σύμβουλος των «Εκδόσεων Καζαντζάκη»  δρ. Νίκος Μαθιουδάκης στα εγκαίνια τής έκθεσης Σανταμούρη.

Η ιστορικός Τέχνης Βένια Παστάκα αναφέρει για το έργο τού Σανταμούρη, που «ακολουθεί» την «Οδύσεια» ραψωδία-τη-ραψωδία και στίχο-τον-στίχο, ότι «μετουσιώνει τον λόγο σε εικόνα και, με την επιλογή στίχων-κλειδί, κάνει τον θεατή ταξιδευτή…

…Τον ταυτίζει με τον Οδυσσέα». Κατά την κυρία Παστάκα «από τα χαρακτικά τού καλλιτέχνη απουσιάζει η ανθρώπινη παρουσία, επειδή ο ίδιος θέλει να αποτυπώσει πως η πορεία προς την αναζήτηση της αλήθειας είναι πορεία μοναχική».

Την έκθεση οργανώνουν το Πολιτιστικό Ίδρυμα του Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ) από κοινού με τις εκδόσεις Καζαντζάκη και το φερώνυμο μουσείο

***********************************************
(*)  Ο Χρήστος Σανταμούρης γεννήθηκε το 1948 στην Τήνο. Σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών Πύργου, στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και στην École des Beaux – Arts του Παρισιού.
Από το 1992 εργάζεται ως καθηγητής Χαρακτικής στην Académie de Chaville στο Παρίσι. Έχει στο ενεργητικό του πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις (Ελλάδα, Γαλλία, Ισπανία, Αγγλία, Ιταλία, Γερμανία, Ινδία, Νότια Κορέα, Καναδά). Είναι συνεργάτης των γαλλικών εκδόσεων «Voix d’ Encre» και εικονογραφεί ποιητικές συλλογές τις οποίες εκδίδει ο οίκοςΤα δύο τελευταία χρόνια έχει αφιερωθεί στην ίδρυση του Συλλόγου Τηνίων Εικαστικών Καλλιτεχνών, η πρώτη έκθεση του οποίου εγκαινιάσθηκε προ ημερών και λειτουργεί στο Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού.
* Το 1982 βραβεύτηκε στη Γαλλία με το πρώτο βραβείο Χαρακτικής Ιδρυτού Μουσείου Uzès.  * Το 1985 έλαβε το πρώτο βραβείο Χαρακτικής τής ακαδημίας de Chaville και το βραβείο Demoulin τού συνδέσμου των γάλλων καλλιτεχνών  * Το 1989 διακρίθηκε και πήρε το πρώτο βραβείο Σχεδίου τής ακαδημίας de Chaville  * Το 1990 κέρδισε το βραβείο Χαρακτικής Saint Cloud  * Το 1991 συνίδρυσε τις εκδόσεις «Άρτεμις 656» και εξέδωσε τα βιβλία Τέχνης με αναφορά στον Καζαντζάκη «Ασκητική» (με δεκατέσσερα χαρακτικά), «Αναφορά στον Γκρέκο» και «Οδύσσεια» (-δύο τόμοι, εικοσιτέσσερα χαρακτικά).  * Το 1995 έλαβε το πρώτο βραβείο Χαρακτικής Voisins-le-Bretonneux
* Το 2000 σχεδίασε και δημιούργησε το βραβείο Prix Mireille.   * Το 2002 ίδρυσε τις εκδόσεις «Collection 7».